Mercedes C-klasse er ikke en discount bil. Godt
600.000 kroner for den billigste udgave –
den kan du læse mere om hér>>>. Men vil du læse
mere om en noget sofistikeret version af C-klassen,
så bliv på denne side. Det er nemlig ikke hver dag,
man får indsigt den lille mellemklassebil iklædt for
300.000 kroner udstyr. Med 220 CDI motoren og
automatgear kryber prisen op over en million kroner.
Ser vi bort fra sponsoratet af den danske
statskasse, får man temmelig meget for pengene. For
hvor er bilen bare forvandler. Fra en pæn men
også lidt diskret Mercedes til en eye-catcher, som
får enhver til at glemme, at bilen ikke er verdens
største limousine, men derimod en sportslig, elegant
luksusbil, der ikke mindst hvad miljøhensyn angår
scorer langt højere end mange af konkurrenterne i
million-kroners prisklassen er i stand til.
Super-diesel
Hemmeligheden bag det sidste ligger under
motorhjelmen i form af en spændende 2,2 liters
common-rail turbo-dieselmaskine. Den præsterer gode
170 hestekræfter, men det er drejningsmomentet på
400 Nm ved 2000 omdr./min og en jævn momentkurve,
som får den hurtige C’er til kun at sende 177 g CO2
ud i atmosfæren, samtidig med at den kører små 15
kilometer på en liter ikke længere helt så
prisbillig dieselolie.
Hemmeligheden bag forvandlingen er imidlertid ikke
motoren. For den er i princippet standard. Men
derimod det, der kort kan beskrives som
Avantgarde-udstyr, AMG sportspakke og ikke mindst en
køredynamikpakke. Plus individuelt tilvalgt
ekstraudstyr som 3-zone klimaanlæg, nøgleløs
betjening og meget andet som stort set er usynligt
men temmelig mærkbart.
AMG-styling
Det synlige stammer fra de to førstnævnte
udstyrspakker. Især den store integrerede
Mercedes-stjerne i frontgrillen, 17” AMG letmetal
fælgene, kromringene omkring tågeforlygterne,
AMG-stylet frontspoiler, sideskørter og bagskørt,
ovalt udstødningsrørhale i poleret rustfrit stål og
store ventilerede bremseskiver. Det usynlige er det,
der retfærdiggør de karrosserimæssige justeringer,
nemlig 15 mm sænket undervogn, sportsindstilling af
speeder og gearkasse respons, 245/40 bagdæk
kombineret med 225/45 fordæk og en sækfuld af
komfortudstyr, der på den ene eller anden måde får
føreren til at føle sig som i en anden verden.
Det utrolige ved forvandlingsprocessen er både, at
bilen ser meget anderledes ud, men også at
køreegenskaberne er fulgt med. Der er intet mindre
end total harmoni mellem en bil, der egentlig ikke
er en racerbil, men måske nok minder om sådan én –
og som egentlig ikke har racerbils køreegenskaber,
men styrer som sådan én i fuld respekt for en høj
grad af kørekomfort.
|